Англиискии язык - Методическое руководство для преподавателя - ENGLISH FOR THE 1st YEAR STUDENTS - E.C. Быкадорова - 2016 год
RESENTING A PROJECT - SUCCESSFUL PRESENTATION
В результате освоения учебного материала, представленного в данном разделе, студенты должны усвоить, что устный доклад на защите научно-исследовательского проекта должен быть оформлен в соответствии с нормами научного стиля и требует особого поведения докладчика. Это предполагает:
1) соблюдение принятой в научном сообществе структуры доклада;
2) корректное использование типовых фраз (клише), характерных для устной научной речи;
4) корректное использование специальной терминологии;
5) упрощенный, по сравнению с тезисами доклада, язык устного сообщения (более короткие и простые предложения, замена пассивных и безличных грамматических конструкций на активные и т.д.);
6) уместное использование жестов;
7) соблюдение делового стиля одежды.
Start-up
In which country is to point a foot at someone extremely insulting?
c) Thailand.
Exercise 1. Tongue twisters to be remembered:
Предложите студентам прослушать два раза запись скороговорок, затем дважды произнесите их вместе с диктором и, наконец, произнесите их самостоятельно хором.
(1) Mr. Tongue Twister tried to train his tongue to twist and turn, and twit and twat, to learn the letter "T". - Господин Скороговорка пытался натренировать свой язык, чтобы он и крутился, и чирикал, чтобы выучить букву “Ти”.
(2) If two witches would watch two watches, which witch would watch which watch? - Если две ведьмы изучали двое часов, которая ведьма изучала чьи часы?
(3) When a doctor doctors a doctor, does the doctor doing the doctoring doctor as the doctor being doctored wants to be doctored or does the doctor doing the doctoring doctor as he wants to doctor? - Если один врач лечит другого врача, лечит ли этот лечащий врач также как и тот врач, которого он лечит?
Exercise 3. Give appropriate translation to the sayings and remember them:
1. Better to ask a question than to remain ignorant. - Лучше задать вопрос, чем пребывать в неведении.
2. Questioning is the door of knowledge. - Вопросы - это дверь к знанию.
3. The scientist is not a person who gives the right answers, he's one who asks the right questions. - Ученый - это не тот, кто дает верные ответы, а тот, кто задает правильные вопросы.
4. Knowledge is like a garden: if it is not cultivated, it cannot be harvested. - Знания, словно сад, если за ним не ухаживать, он не сможет плодоносить.
5. Nothing is more dangerous than the combination of ignorance and enthusiasm. - Нет ничего более опасного, чем союз неведения и энтузиазма.
Exercise 6. Listen and write down the currency you hear.
1 € 387
2 € 239
3 € 226
4 € 225
5 $ 215
Lead-in
Exercise 7. Look at the extracts below. Which one is a conference report?
A. Попросите студентов обосновать свой выбор.
Exercise 8. Discuss the following questions.
Для обсуждения вопросов, предлагаемых в этом упражнении, организуйте студентов в мини-группы. Попросите их ответить, какие умения необходимы человеку, чтобы сделать хороший доклад; как можно произвести выгодное впечатление на аудиторию и есть ли рецепт, как успокоиться перед выступлением.
Ответ можно заслушать в виде краткой презентации от каждой мини-группы студентов. Используйте доску, чтобы визуализировать идеи студентов по каждому вопросу:
Skills |
Impress and persuade |
Be less nervous |
1. ... |
1. ... |
1. ... |
2. ... |
2. ... |
2. ... |
Exercise 9. Read the English clichės. Match them with their Russian equivalents below the table.
После окончания выполнения упражнения, еще раз обратите внимание студентов на таблицу. Важно донести до студентов мысль, что структура устного доклада не полностью совпадает со структурой тезисов (письменного текста). В частности, введение включает блок клишированных фраз (привлечение внимания, приветствие, сообщение сведений о докладчике ил докладчиках); в основную часть также входит сообщение о цели доклада, правилах представления информации и времени для вопросов, плане презентации; заключение, помимо выводов по докладу включает фразу, связанную с благодарностью аудитории за внимание и приглашение к дискуссии.
1 c
2 f
3 d
4 e
5 h
6 g
7 k
8 i
9 o
10 j
11 b
12 l
13 a
14 m
15 n
Exercise 10. Listen to the coach speaking about how to prepare a presentation. Then answer the questions:
1. What may help you to feel more comfortable while giving a presentation? - I find that if I’m well prepared, I feel more confident
2. How many questions does the speaker ask himself before start preparing? What are these questions? - There are four things I ask myself before I even start. First of all, who am I going to talk to and what do they already know? Secondly, where am I speaking? What facilities are there? I have to consider the equipment, for example if I want to use Power Point, is there a screen? Thirdly, what is the purpose of my presentation? Do I want to inform, impress, or persuade the audience, or do I want to sell a product? And finally, how much time will I have?
3. What aims of a presentation does he define? - to inform, impress, or persuade the audience, or do I want to sell a product
4. What equipment is mentioned? - Power Point, a screen
5. What technique does the speaker use to organise his ideas for presentation? - I usually put ideas down on a piece of paper and then try to group these ideas under headings. Then I make some short notes on small cards that I can hold comfortably on my hand and use during my presentation.
6. What visuals does he speak about? - pictures, diagrams, photos
7. What is the speaker’s method of working with the audience? - Even if my audience know me, I still introduce myself and explain my position. I begin by saying, ‘Most of you know who I am. I’m Lee Avatar and I’m responsible for training and communications’. Then I explain what I’m going to talk about, and in what order. I mention that I’ll be using PowerPoint. I usually invite people to interrupt me if they have questions during my talk, but sometimes I ask the audience to keep questions’ till the end. I give an outline of the main points in my first slide, and I find it’s good idea to tell the audience what handouts I am going to give them so that they can concentrate on what I’m saying instead of writing notes.
Exercise 11. What clichės does the speaker use to:
1) organise his presentation logically: First of all, Secondly, Thirdly, And finally, Then
2) illustrate his ideas: for example
3) introduce himself and explain his position to the audience: Most of you know who lam. I’m Lee Avatar and I’m responsible for training and communications.
Exercise 12. Read the transcript and answer the questions:
1. What numbers are mentioned by the speaker?-ordinal numbers (порядковые числительные) - first, second; cardinal numbers (количественные числительные) - three, one, two, 5 minutes, eight companies, 40%
2. What are the main results of the survey? - In conclusion let me say that the analysis of European experience helped to define another problem: the use of analogues of ITS for Russian railways to improve safety, to increase rail transport efficiency and to reduce negative impact on the environment.
3. What types of visual aids does the speaker use to illustrate his findings? - a classification, a list of points, a table
4. What clichės are used to organise the speech logically? –
Part one is about
Part two deals with
Part three focuses on
So, let me start with
Move on to the next slide.
This leads me to the next point in my presentation.
The project includes two main components: The first is... The second is
Firstly, Secondly, And finally
5. What other clichės does the speaker use? –
Can I have your attention, please?
Good afternoon ladies and gentlemen.
The presentation is devoted to my project
It deals with the problem of
The project in general discloses
The report will take about 5 minutes.
I’ll try to answer all of your questions after the presentation.
Now have a look at this slide. Here you can see
Here I’d like to draw your attention to
I’d like you to look at this table, which shows
In conclusion let me say that
Thank you for your attention. Feel free to ask questions.
Exercise 13. Evaluate the speech. Is the speaker informative and persuasive? Discuss in the group.
Обсудите со студентами вопрос, были ли доклад информационно насыщенным, а докладчик убедительным. Попросите привести конкретные примеры из текста.
Exercise 14. Study the English clichės and their Russian equivalents given in the table below. Match a speaker’s activity while handling questions with the appropriate clichės.
Перед началом выполнения этого упражнения, объясните студентам, что в процессе ответов на вопросы докладчик, как правило, использует несколько стратегий поведения. Например, он может уточнять информацию, соглашаться или спорить с оппонентами и т.д. В упражнении предлагается познакомиться с 8 такими стратегиями. Каждая из них предполагает набор типовых фраз (клише), которые приведены в таблице с переводом на русский язык.
1 a
2 c
3 e
4 f
5 g
6 h
7 d
8 b
Exercise 15. Present your project to the group (speak for 4 or 5 minutes). Be ready to take part in the question-and-answer session. Follow the diagram given below. Remember that you should sound polite while asking and answering questions! Appendix 9 may help.
Для выполнения этого упражнения можно использовать уже подготовленные студентами доклады для защиты проектов. Если же доклады еще не готовы, то предложите студентам тексты докладов, которые были защищены в прошлых годах, и на их основе сымитировать дискуссию, следуя алгоритму, данному в упражнении.
Обратите внимание студентов на необходимость использования фраз вежливости (они также даны в теле алгоритма).
По окончании выполнения задания обсудите полученные результаты (см. оценочный лист, данный в упражнении 16).
Exercise 16. Ask your groupmates to evaluate your presentation, use the form below.
Выполнение этого упражнения рекомендуется объединить с упражнением 15.
Key words
Перед тестированием студентов с использованием Progress Test 3 рекомендуется провести опрос по следующим ключевым словам:
1 about / approximately (adv.) |
почти, приблизительно (нар.) |
2 abstract |
аннотация |
3 abstract for communication |
тезисы доклада |
4 agreeing |
выражение согласия |
5 aim / goal / purpose |
цель |
6 almost (adv.) |
почти (нар.) |
7 argument |
аргумент |
8 around |
около |
9 arrow |
стрелка |
10 article |
статья |
11 at the bottom (adv.) |
внизу (нар.) |
12 audience |
аудитория, слушатели |
13 avoiding giving an answer |
уклонение от ответа |
14 bar chart |
гистограмма |
15 be set justified |
быть выровненным по ширине |
16 block |
блок, часть |
17 block paragraphs |
без абзацного отступа |
18 body |
основная часть |
19 bold (adj.) |
жирный шрифт (прил.) |
20 bottom out (v.) |
достигать нижнего предела, минимума (глаг.) |
21 buying time |
оттягивание времени |
22 call for (v.) |
направлять, присылать (глаг.) |
23 chart |
блок-схема; график, отражающий движение цен |
24 clarifying a question |
уточнение |
25 conclusion |
заключение |
26 decrease / fall (v.) |
снижаться, падать (глаг.) |
27 disagreeing |
выражение несогласия |
28 disappointing |
неутешительный, досадный |
29 disastrous (adj.) |
катастрофический (прил.) |
30 double quotes |
двойные кавычки |
31 editing |
редактирование |
32 em-dash |
длинное тире |
33 encouraging (adj.) |
обнадеживающий (прил.) |
3 4 enormous (adj.) |
гигантский (прил.) |
3 5 evident (adj.) |
явный, очевидный (прил.) |
36 eye contact |
визуальный контакт |
37 figure |
цифра, число; рисунок |
38 findings |
результаты (исследования) |
39 flow chart |
схема-алгоритм |
40 fluctuate (v.) |
колебаться (глаг.) |
41 focus on (v.) |
сосредотачивать внимание на ч.-л.; обращать внимание на ч.-л. (глаг.) |
42 font |
шрифт |
43 footnotes |
сноски на странице |
44 graph |
график |
45 grow / expand (v.) |
расти, расширяться, увеличиваться (глаг.) |
46 handouts |
раздаточные материалы |
47 hidden (adj.) |
скрытый, завуалированный (прил.) |
48 house style |
требования к оформлению доклада (специфичны для каждой конференции) |
49 implement (v.) |
внедрять (глаг.) |
50 impressive (adj.) |
производящий впечатление (прил.) |
51 increase / rise (v.) |
расти, возрастать (глаг.) |
52 inner loop |
внутренний круг (кольцо) |
53 introduction |
введение |
54 issue |
проблемный вопрос, проблема (обычно научной работы) |
55 italics |
курсив |
56 just over (adv.) |
чуть выше (нар.) |
57 just under (adv.) |
без малого (нар.) |
58 key words |
ключевые слова |
59 label (v.) |
обозначать (глаг.) |
60 layout |
структура, формат (текста) |
61 line spacing |
интервал между строками |
62 margin |
поле |
63 method |
метод |
64 moderate (adj.) |
умеренный, небольшой (прил.) |
65 nearly (adv.) |
около, почти (нар.) |
66 obvious (adj.) |
очевидный (прил.) |
67 on the left (adv.) |
слева (нар.) |
68 on the right (adv.) |
справа (нар.) |
69 on the top (adv.) |
наверху (нар.) |
70 opinion giving |
высказывание своего мнения |
71 outer loop |
внешний круг (кольцо) |
72 overview |
обзор |
73 pace |
скорость (речи) |
74 paper |
документ, научный доклад, статья |
75 paragraph |
абзац |
76 participant |
участник |
77 passage |
отрывок текста |
78 peak (v.) |
достигать своего пика, максимума (глаг.) |
79 persuasive (adj.) |
убедительный (прил.) |
80 phenomenon |
явление |
81 pie chart |
круговая диаграмма |
82 placating |
высказывание компромиссной точки зрения |
83 plunge / slump |
резкий (внезапный) спад |
84 proceedings |
(научные) доклады, труды |
85 question-and-answers session |
обсуждение доклада, беседа в форме вопросов и ответов |
86 rapid (adj.) |
быстрый (прил.) |
87 rate |
показатель, коэффициент |
88 recover / pick up (v.) |
возвращаться к исходному положению, восстанавливаться, выравниваться (глаг.) |
89 references |
список использованных источников, ссылки (на источники информации) |
90 registration fee |
регистрационный взнос |
91 registration form |
регистрационная форма |
92 remain steady (v.) |
оставаться без изменения (глаг.) |
93 report |
доклад |
94 roughly (adv.) |
ориентировочно (нар.) |
95 scholar |
ученый (обычно гуманитарий), научный сотрудник |
96 slight (adj.) |
легкий, незначительный (прил.) |
97 snapshot |
краткая характеристика |
98 stabilize / level off (v.) |
стабилизироваться (глаг.) |
99 steady (adj.) |
устойчивый (прил.) |
100 submit (v.) |
представлять на рассмотрение (глаг.) |
101 substantial (adj.) |
значительный (прил.) |
102 summary |
краткое изложение текста |
103 supervisor |
(научный) руководитель, консультант |
104 table |
таблица |
105 take off / shift up (v.) |
взлетать; резко увеличиваться, возрастать (глаг.) |
106 task |
задача |
107 technical drawing |
чертеж |
108 technique |
техника, технические приемы, методика |
109 thesis statement |
основное положение (доклада) |
110 visuals |
зрительный ряд, средства наглядности |
111 well over (adv.) |
далеко за (нар.) |
Transcript Part III. Unit 3
Giving a presentation can make me very nervous, but I find that if I’m well prepared, I feel more confident. There are four things I ask myself before I even start. First of all, who am I going to talk to and what do they already know? Secondly, where am I speaking? What facilities are there? I have to consider the equipment, for example if I want to use Power Point, is there a screen? Thirdly, what is the purpose of my presentation? Do I want to inform, impress, or persuade the audience, or do I want to sell a product? And finally, how much time will I have?
The answers to these four questions have an important effect on what I include in my presentation and how I make it. I usually put ideas down on a piece of paper and then try to group these ideas under headings. Then I make some short notes on small cards that I can hold comfortably on my hand and use during my presentation. I like to use PowerPoint for my presentations, so I start preparing slides. I collect all the pictures, diagrams, photos that I want to use and put them in the correct order. Once I feel that I’ve got things well organized, I prepare the introduction.
Even if my audience know me, I still introduce myself and explain my position. I begin by saying, ‘Most of you know who I am. I’m Lee Avatar and I’m responsible for training and communications’. Then I explain what I’m going to talk about, and in what order. I mention that I’ll be using PowerPoint. I usually invite people to interrupt me if they have questions during my talk, but sometimes I ask the audience to keep questions’ till the end. I give an outline of the main points in my first slide, and I find it’s good idea to tell the audience what handouts I am going to give them so that they can concentrate on what I’m saying instead of writing notes.
Дополнительное задание см. в Приложении 9.
PROGRESS TEST 3
KEYS TO PROGRESS TEST 2_ELEMENTARY LEVEL (Total score - 28)
Listening
Task 1. Listen to a coach and complete the passage with the proper clichės. - Score - 6
1-e I’d like to show you a pie chart which represents the use of plastics by sector. 2-f If we take a look, we can see that the largest sector which uses plastics is the packaging industry. You will notice that over a third of all plastics are used here.
3-a As you can see, the building and construction sector is the second biggest, using 23 per cent.
4-c You will notice that together with packaging, more than half of all plastics consumption is in these two sectors. 5-d Take a look at the electrical and electronics industry, which consumes eight per cent, and 6-b you will see that the same figure applies to the furniture and housewear sector, as well as the transport sector. Agriculture accounts for slightly less plastics consumption, seven per cent.
Vocabulary
Task 2. Choose the correct translation for the following words or phrases. - Score – 8
1 |
proceedings |
a |
научные доклады, труды |
2 |
house style |
b |
требования к оформлению доклада |
3 |
level off |
c |
стабилизироваться |
4 |
to carry out research |
d |
проводить исследования |
5 |
abstract for communication |
e |
тезисы доклада |
6 |
aim |
f |
цель |
7 |
task |
g |
задача |
8 |
audience |
h |
аудитория, слушатели |
Task 3. Match the picture with the correct type of a visual. - Score - 5
1 |
a |
pie chart |
2 |
b |
graph |
3 |
c |
bar chart |
4 |
d |
table |
5 |
e |
technical drawing |
Grammar
Task 4. Rearrange the following words to make a question. - Score - 4
1. What makes a speaker less nervous while debating?
2. Why is it important to discuss the issue you spoke about?
3. How does this system work?
4. Is it a positive or negative phenomenon?
Reading
Task 5. Read the following passages. Which one is a piece of conference speech (report)? - Score - 1
1.
Task 6. Which clichės are used for question and answer session? - Score - 4
2. The graph represents ....
3. If you look at it more closely, you'll notice ...
5. I think the conclusions to be drawn from this graph are clear to all of us.
6. Have a look at this chart.
KEYS TO PROGRESS TEST 2_INTERMEDIATE LEVEL (Total score - 28)
Listening
Task 1. Listen to a coach. Choose the clichės you hear. - Score - 7
2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
1. over a third of all plastics are used
2. As you can see
3. you will see that
4. You will notice that
5. Take a look at
6. Agriculture accounts for slightly less plastics consumption
7. I’d like to show you a pie chart which represents
8. If we take a look, we can see that
9. At the opposite end of the scale
10. the second biggest, using 23 per cent
Vocabulary
Task 2. Choose the correct translation for the following words or phrases. - Score – 8
1 |
obvious |
g |
очевидный |
2 |
approximately |
c |
приблизительно |
3 |
arrow |
h |
стрелка |
4 |
avoiding giving an answer |
a |
уклонение от ответа |
5 |
clarifying a question |
d |
уточнение |
6 |
implement |
e |
внедрять |
7 |
supervisor |
b |
(научный) руководитель, консультант |
8 |
overview |
f |
обзор |
Task 3. Match the picture with the correct name of a trend. - Score - 5
1 |
b |
bottom out |
2 |
d |
peak |
3 |
e |
remain steady |
4 |
a |
fluctuate |
5 |
c |
fall |
Grammar
Task 4. Rearrange the following words to make a question. - Score - 4
1. Can you name any foreign analogues of this technology?
2. What led up to this?
3. Who conducted the experimental work?
4. How do you feel about this?
Reading
Task 5. Read the following passages. Which one is a piece of abstract for communication? - Score - 1
2
Task 6. Which clichės are linking phrases? - Score - 3
2, 5, 10
1. Can I have your attention, please?
2. This brings me to the next point which is...
3. The graph represents ....
4. If you look at it more closely, you'll notice ...
5. Let's now move on to ...
6. Are there any questions you’d like to ask?
7. I think the conclusions to be drawn from this graph are clear to all of us.
8. Have a look at this chart.
9. The report will take about 5minutes.
10. What is more.