Facts and myths about your health - A healthy living guide - МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ЦИКЛАМ УРОКОВ

Английский язык - Книга для учителя 8 класс В. П. Кузовлев - 2017 год

Facts and myths about your health - A healthy living guide - МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ЦИКЛАМ УРОКОВ

Планируемые результаты (цели урока по аспектам ИК):

личностные результаты (воспитательный и социокультурный аспекты):

воспитательный аспект — формирование осознания своей культуры через культуру Великобритании; воспитание потребности в здоровом образе жизни; формирование потребности в поиске истины;

социокультурный аспект — знакомство с мифами и фактами, связанными со здоровьем и здоровым образом жизни, существующими в Великобритании;

метапредметные результаты (развивающий аспект):

регулятивные — умение самостоятельно ставить цели, контролировать и корректировать деятельность, выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач;

познавательные — умение ориентироваться в иноязычном письменном тексте и аудиотексте, фиксировать нужную информацию, выделять основную мысль, осуществлять логические действия сравнения, анализа, решать проблемы творческого и поискового характера;

предметные результаты (учебный аспект): развитие умения аудировать с пониманием основного содержания, с целью извлечения конкретной информации и полным пониманием услышанного, выделять основную мысль в воспринимаемом на слух тексте;

сопутствующая задача: совершенствование лексических навыков говорения; развитие умения соотносить услышанное с личным опытом.

Речевой материал:

продуктивный: лексический — материал, усвоенный на предыдущих уроках;

грамматический — для повторения: конструкция subject + passive verb + infinitive, словообразование (суффиксы существительных: -ity, -th);

рецептивный: лексический — a bone, flexible, a heart, a muscle, skin.

Ход урока

1. 1) На основании собственных знаний и опыта учащиеся делают предположения.

1. 2) Текст для аудирования:

A balanced diet helps people to stay healthy. A balanced diet is one that includes all the food groups. But some foods are healthier than others. Of course, you should eat more healthy ones.

Some people believe that garlic helps to make your heart strong. They think that green tea protects your teeth. They are sure that onion is good for your nerves, that milk makes your bones strong, and bananas are good for your muscles and skin. Carrot is thought to be good for your eyes.

If you eat only one type of food, such as grapefruit, it helps to lose weight. And there are some herbs that can help to lose weight without diet or exercise.

1. 3) Опираясь на собственный опыт, учащиеся решают, что является мифом, а что фактом, отмечая предложения соответствующими буквами. Затем высказывают предположения, используя образец.

Примерные высказывания:

Garlic is said to help to make your heart strong. I think this is a fact, because when you eat vegetables you don’t fall ill.

Eating only one type of food, such as grapefruit is considered to help to lose weight. I think this is a myth, because when you don’t eat a variety of foods it can lead to different diseases.

Упражнение можно провести в виде соревнования между группами. Победившей оказывается группа с наибольшим количеством правильных ответов (после проверки в упражнении 1.4).

1. 4) Текст для аудирования:

People believe in different things. But there are some facts and there are myths about products. Myths can be very dangerous, especially for teens.

Facts are — Garlic helps to make your heart strong. Green tea protects your teeth. Onion is good for your nerves. Milk makes your bones strong. Bananas are good for your muscles and skin. Carrot is good for your eyes.

Myths are — Eating only one type of food, such as grapefruit, helps to lose weight. Some herbs can help to lose weight without diet or exercise.

2. Необходимо напомнить учащимся о том, что сначала нужно прочитать данные утверждения, это поможет предположить содержание текста для аудирования. Следует обратить внимание учащихся на рамку “Word building”. В ходе и после первого прослушивания учащиеся делают пометки. После второго прослушивания можно проверить правильность выполнения упражнения. Обращайте внимание учащихся на ту информацию в тексте, на которой основывается правильный ответ.

Текст для аудирования (подчёркнутые фразы показывают, на чём основывается правильный ответ):

You’ve probably heard many times how exercise is “good for you”. People who exercise spend calories and look better than those who don’t. In fact, exercise is one of the most important parts of keeping your body at a healthy weight.

But do you know that exercising can actually help you to feel fine, too? If you feel strong, it can help you to see yourself in a better light.

There are three components to a well-balanced exercise routine: aerobic exercise, strength training, and flexibility training.

Try to get 30 to 60 minutes of activity every day (like walking to school). Besides teens should get more energetic activity (like playing football or skating) for three times a week. Some team sports that give you aerobic exercise are swimming, basketball, football, and hockey. But if you don’t play team sports, don’t worry; there are a lot of ways to get aerobic exercise on your own or with friends, for example, biking, running, swimming, dancing.

Strong muscles are also a plus because they actually help to protect you when you exercise. Different types of exercise are good for different muscle groups, for example:

For strong arms, try skiing.

For strong legs, try running, biking, or skating.

To stay flexible, to make your muscles stretch easily you need special exercises. Sports and activities for flexibility are easy to find. Many schools have gymnastics programmes. Karate, ballet, and yoga are good choices.

But some teens find exercising boring. The good news is that there are a lot of different sports and activities that you can try out to see which one is better for you.

Like all good things, it’s possible to overdose on exercise. Exercising is a great way to get a healthy weight, but exercising too much to lose weight isn’t healthy.

It’s easy to see why exercise is wise. If you exercise now, keep it up as you become an adult. One of the great things about exercise is that it’s never too late to start.

Ключи: 1) T; 2) T; 3) F; 4) N/s; 5) T; 6) T; 7) F; 8) F.

3. Перед выполнением упражнения учащиеся знакомятся с памяткой. В ходе выполнения упражнения придерживаются алгоритма действий, описанного памяткой.

Необходимо также напомнить учащимся о том, что сначала надо ознакомиться с текстом упражнения, чтобы предположить содержание текста для аудирования.

После второго прослушивания проверяется правильность выполнения упражнения. Обращайте внимание учащихся на ту информацию в тексте, на которой основывается правильный ответ.

Текст для аудирования (подчёркнутые фразы показывают, на чём основывается правильный ответ):

1. Going to bed at the same time each night signals to your body that it’s time to sleep. Waking up at the same time every day can also help to set sleep patterns. So try to do the same even on weekends. Don’t go to sleep more than an hour later or wake up more than 2 to 3 hours later than you do during the week.

2. Try not to exercise right before going to bed, as it can raise your body temperature and wake you up. Sleep experts believe that exercising 5 or 6 hours before bedtime (in late afternoon) may actually help a person to sleep.

3. Do not watch violent, frightening, or action films or television shows, or listen to loud music right before bed — anything that might keep you awake.

4. Don’t wait until the night before a big test to study. If you limit sleeping the night before a test, you may perform worse at the exam. It is better to study less but get more sleep.

5. Studies show that people sleep best in a dark room that is on the cool side. Close your blinds or curtains (and make sure they’re heavy enough to block out light) and turn down the thermostat in your room (wear nighties or PJs if you’re cold).

Ключи:

Speaker

1

2

3

4

5

Advice

F

C

D

A

B

E is extra.

5. Домашнее задание: рабочая тетрадь, упр. 1; книга для чтения, упр. 5 (в упражнении развивается умение читать с полным пониманием прочитанного, понимать идиоматические выражения, соотносить информацию с личным опытом).

Ключи к упражнению 1 из рабочей тетради: 1) weight; 2) variety; 3) healthy; 4) dangerous; 5) activities; 6) fitness; 7) strength; 8) flexibility; 9) favourite.






Для любых предложений по сайту: [email protected]